MS Georg Buchner zatoną 30 maja 2013r. w wodach okalających przylądek Rozewie. Statek pasażerski wybudowany w 1951r.Odholowywany w drodze do litewskiej Kłajpedy, gdzie miał zostać pocięty na złom. Plany te skomplikowały się późnym wieczorem ok. godziny 20.00.
25 minut później zniknął pod powierzchnią wody i osiadł na głębokości 35m.
Olbrzymi wrak o długości 154m i szerokości prawie 20m, leży na prawej burcie.
Nasi użytkownicy najczęściej nurkują na następujących wrakach:
Lp. | Wrak | Głębokość |
---|---|---|
1 | Bryza | 21m |
2 | Graf Zeppelin | 87m |
3 | Abille | 47m |
4 | Groźny | 18.5m |
5 | Boelcke | 59m |
Nasi użytkownicy najlepiej ocenili następujące wraki:
Lp. | Wrak | Ocena |
---|---|---|
1 | Franken | |
2 | Graf Zeppelin | |
3 | Terra | |
4 | West Star | |
5 | Goya |
Tę stronę ostatnio zmodyfikowano: 2023-08-17 17:33. Historia zmian
Chcesz poprawić opis lub dodać zdjęcie? Pomóż nam w budowie największej bazy i opisów wraków Morza Bałtyckiego?
Dowiedz się więcej »
Zmień opis | Dodaj zdjęcie |
UWAGA:Wszystkie osoby, które podadzą wartościowe dane lub zdjęcia,
zostaną wypisane na liście osób współtworzących opis tego wraku! Dziękujemy!
54° 56' 1" N , 18° 30' 42" E
2023-08-17 17:33
Głębokość nad wrakiem: 24m
Głębokość przy dnie: 41m
OPIS
"Georg Buchner" został zbudowany w 1950 roku jako „Charlesville” w Belgii i oddany do użytku w 1951 roku. Służył pod belgijską banderą do roku 1967. Obsługiwał wówczas linię promową między Antwerpią i Kongo. W 1967 roku statek przeszedł w posiadanie niemieckiego holdingu "Deutsche Seereederei", który wykorzystywał go do prowadzenia szkoleń. W 1991 statek stał się własnością miasta Rostock, których władze nadały mu imię "Georg Buchner". Od tego momentu statek służył jako hotel w porcie w Rostocku.
W 2013r. zdecydowano o zezłomowaniu statku. Usunięto z niego wszystkie cenne lub niebezpieczne elementy i materiały. Polski holownik „Ajaks” miał go odholować do litewskiej Kłajpedy, gdzie „Buchner” miał być pocięty na złom. Plany te skomplikowały się późnym wieczorem 30 maja 2013r. ok. godziny 20.00. Statek zaczął łapać niebezpieczny przechył na burtę. Załoga holownika odcięła liny holownicze by uniknąć wciągnięcia pod wodę. 25 minut później „Buchner” zniknął pod powierzchnią wody i osiadł na głębokości 35 – 40m.
Opis nurkowania
Olbrzymi wrak o długości 154m i szerokości prawie 20m, leży na prawej burcie. Od momentu zatonięcia zdążył już obrosnąć skorupiakami i pokryć się osadem. Wrak leży w rowie, naprzeciwko pokładu rośnie strome zbocze. Płytsza burta znajduje się na głębokości 25m. Przy dziobie można spokojnie zalogować głębokość 40m. Wrak niestety nie posiada śruby okrętowej, a napisy przykrywa gruba warstwa skorupiaków i osadów. Najciekawsze elementy nadbudówki znajdują się na głębokości 35m – sterówka, otwarte, ogromne dziobowe ładownie. Ciekawe są burtowe galerie, którymi można płynąć ze śródokręcia w stronę rufy. Jeden z masztów ułamał się i stoi w pionie w okolicy części rufowej.
Film z jego ostatniego rejsu możesz obejrzeć dzięki artykułowi TVN24 - KLIKNIJ...
Pomóż nam w budowie największej bazy i opisów wraków Morza Bałtyckiego!
Dodaj zdjęcia lub treść lub zobacz współautorów tego opisu