W listopadzie 1935r złożono zamówienie na statek "A", późniejszy "Graf Zeppelin" w stoczni Deutsche Werke w Kilonii. Był to lotniskowiec, który powstał w ramach programu "plan Z" (rozbudowa floty nawodnej III Rzeszy). W ramach planu rozpoczęto budowę czterech statków, ale tylko jeden został jako jedyny prawie cały ukończony. Pokład lotniczy znajdował się na całej długości kadłuba, natomiast nadbudówka z kominem była po prawej burcie. Kadłub (21 przedziałów wodoszczelnych) w którym wewnątrz znajdowały się dwa hangary o równej szerokości 16m. Trzy windy zapewniały kontakt między pokładem sterowym, a hangarami. Start samolotu zapewniały katapulty, dwie z nich znajdowały się w dziobowej części pokładu lotniczego.
Nasi użytkownicy najczęściej nurkują na następujących wrakach:
Lp. | Wrak | Głębokość |
---|---|---|
1 | Bryza | 21m |
2 | Graf Zeppelin | 87m |
3 | Abille | 47m |
4 | Groźny | 18.5m |
5 | Boelcke | 75m |
Nasi użytkownicy najlepiej ocenili następujące wraki:
Lp. | Wrak | Ocena |
---|---|---|
1 | Franken | |
2 | Graf Zeppelin | |
3 | Terra | |
4 | West Star | |
5 | Goya |
Tę stronę ostatnio zmodyfikowano: 2014-07-22 11:17. Historia zmian
Chcesz poprawić opis lub dodać zdjęcie? Pomóż nam w budowie największej bazy i opisów wraków Morza Bałtyckiego?
Dowiedz się więcej »
Zmień opis | Dodaj zdjęcie |
UWAGA:Wszystkie osoby, które podadzą wartościowe dane lub zdjęcia,
zostaną wypisane na liście osób współtworzących opis tego wraku! Dziękujemy!
55° 31' 3" N , 18° 17' 9" E
2014-07-22 11:17
Głębokość nad wrakiem: 60m
Głębokość przy dnie: 87m
Nurkowanie na tym wraku wymaga specjalnych uprawnień wydawanych organizatorowi nurkowania przez Urząd Morski.
OPIS
W listopadzie 1935r złożono zamówienie na statek "A", późniejszy "Graf Zeppelin" w stoczni Deutsche Werke w Kolonii. Był to lotniskowiec, który powstał w ramach programu "plan Z" (rozbudowa floty nawodnej III Rzeszy). W ramach planu rozpoczęto budowę czterech statków, ale tylko jeden został jako jedyny prawie cały ukończony. Pokład lotniczy znajdował się na całej długości kadłuba, natomiast nadbudówka z kominem była po prawej burcie. Kadłub (21 przedziałów wodoszczelnych) w którym wewnątrz znajdowały się dwa hangary o równej szerokości 16m. Trzy windy zapewniały kontakt między pokładem sterowym, a hangarami. Start samolotu zapewniały katapulty, dwie z nich znajdowały się w dziobowej części pokładu lotniczego.
Lotniskowiec napędzało 16 kotłów wysokociśnieniowych zgrupowanych po cztery w czterech kotłowniach, każda z nich przekazywała parę do jednego z czterech zespołów turbin, które z kolei napędzały okręt poprzez cztery śruby napędowe. Dzięki temu jego moc to 200000 koni mechanicznych, a prędkość maksymalna to 35 węzłów. Graf Zeppelin był bardzo dobrze opancerzony, burta miała pancerz 100mm, kadłub pod hangarami 50mm, a pokład lotniczy został obłożony dodatkowo 30 mm. Finalnie ukończono 90% statku. W Szczecinie zdemontowano większą część maszyn i uzbrojenia. 24.04.1945 uległ uszkodzeniom przez artylerię polową i został zdobyty przez Rosjan, którzy przetransportowali go do Świnoujścia. W 1947r zapadłą decyzja o odesłaniu go do Leningradu dla celów badawczych. Lotniskowiec Graf Zeppelin zatonął 17.08.1947 podczas holowania na Morzu Bałtyckim.
Wymiary
(wg projektu z 1942 roku)
Wyporność standardowa - 24500 t
Wyporność maksymalna - 33550 t
Długość - 262 m
Szerokość - 31,5 m
Zanurzenie - 8,5 m
Napęd
4 turbiny, 16 kotłów
Moc maszyn - 200000 KM
Prędkość - 35 ktn
Zasięg - 9600 Mm
Załoga - ok. 1920 osób
Uzbrojenie
16 armat kal. 150 mm w układzie 8xII
12 armat uniwersalnych kal. 105 w układzie 6xII
22 działka przeciwlotnicze kal. 37 mm w układzie 11xII
28 działek przeciwlotniczych kal. 20 mm w układzie 28xI
50 samolotów Messerschmit Bf-109 i bombowce nurkujące Junkers Ju-87C Stuka.
OPIS NURKOWY
Wrak dość trudny nawigacyjnie w chwili gdy nurkowanie rozpoczyna się w części pasa startowego. Najlepsze miejsce nurkowe to rufa z licznymi pokładami i detalami do oglądania.
film z nurkowania na Graf Zeppelin ( autor Jerzy Abramowicz ) http://vimeo.com/13490161
źródło: www.balticwrecks.com - Sebastian Popek, Maciej Rułka
Pomóż nam w budowie największej bazy i opisów wraków Morza Bałtyckiego!
Dodaj zdjęcia lub treść lub zobacz współautorów tego opisu