WrakiBałtyku.pl

Mapa nie służy do nawigacji

W listopadzie 1935r złożono zamówienie na statek "A", późniejszy "Graf Zeppelin" w stoczni Deutsche Werke w Kilonii. Był to lotniskowiec, który powstał w ramach programu "plan Z" (rozbudowa floty nawodnej III Rzeszy). W ramach planu rozpoczęto budowę czterech statków, ale tylko jeden został jako jedyny prawie cały ukończony. Pokład lotniczy znajdował się na całej długości kadłuba, natomiast nadbudówka z kominem była po prawej burcie. Kadłub (21 przedziałów wodoszczelnych) w którym wewnątrz znajdowały się dwa hangary o równej szerokości 16m. Trzy windy zapewniały kontakt między pokładem sterowym, a hangarami. Start samolotu zapewniały katapulty, dwie z nich znajdowały się w dziobowej części pokładu lotniczego.

Aktualności

2014-12-23 22:37:25
Wrak bombowca Douglas A-20 już na powierzchni

Udała się akcja podniesienia z dna i wydobycia na powierzchnię wraku samolotu z czasów II Wojny Światowej. Bombowiec amerykańskiej produkcji...

Więcej »
2015-06-28 14:02:31
Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza chce wydobyć holownik "Bolek" z jeziora

Ponadstuletni holownik parowy leżący na dnie Jeziora Dąbie w Szczecinie chce wydobyć Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza....

Więcej »
2015-04-21 13:06:55
Nowy wykaz wraków dozwolonych do nurkowania 2015

Z przyjemnością publikujemy nowy wyjazd wraków udostępnionych do nurkowania opublikowany przez Urząd Morski w Gdyni.

Więcej »
2014-12-23 22:34:43
Nurkowie odkryli w Bałtyku wrak okrętu wojennego z 1914r.

Dobrze znana naszym czytelnikom fińska grupa nurków Badewanne, odnalazła i poprawnie zidentyfikowała wrak rosyjskiegookrętu z czasów I Wojny...

Więcej »
2014-12-23 22:29:15
Tomasz Stachura trzecim polakiem z okładką w zagranicznym wydaniu National Geographic

Doskonale wszystkim znana mozaika szwedzkiego wraku „Mars”, wykonana przez Tomasza Stachurę, trafiła na okładki zagranicznych wydań...

Więcej »

Najpopularniejsze

Nasi użytkownicy najczęściej nurkują na następujących wrakach:

Lp. Wrak Głębokość
1 Bryza 21m
2 Abille 47m
3 Graf Zeppelin 87m
4 Groźny 18.5m
5 Boelcke 59m

Najwyżej oceniane wraki

Nasi użytkownicy najlepiej ocenili następujące wraki:

Lp. Wrak Ocena
1 Franken
2 Bryza
3 Graf Zeppelin
4 West Star
5 Goya

Aktualizacje

Tę stronę ostatnio zmodyfikowano: 2014-07-22 11:17. Historia zmian

Chcesz poprawić opis lub dodać zdjęcie? Pomóż nam w budowie największej bazy i opisów wraków Morza Bałtyckiego?
Dowiedz się więcej »

Zmiany w opisie wraku Graf Zeppelin

Zmień opis Dodaj zdjęcie

UWAGA:Wszystkie osoby, które podadzą wartościowe dane lub zdjęcia,
zostaną wypisane na liście osób współtworzących opis tego wraku! Dziękujemy!

Graf Zeppelin

55° 31' 3" N , 18° 17' 9" E

2014-07-22 11:17

Głębokość nad wrakiem: 60m

Głębokość przy dnie: 87m

Atrakcyjność wraku:
Stan wraku:

Nurkowanie na tym wraku wymaga specjalnych uprawnień wydawanych organizatorowi nurkowania przez Urząd Morski.

OPIS
W listopadzie 1935r złożono zamówienie na statek "A", późniejszy "Graf Zeppelin" w stoczni Deutsche Werke w Kolonii. Był to lotniskowiec, który powstał w ramach programu "plan Z" (rozbudowa floty nawodnej III Rzeszy). W ramach planu rozpoczęto budowę czterech statków, ale tylko jeden został jako jedyny prawie cały ukończony. Pokład lotniczy znajdował się na całej długości kadłuba, natomiast nadbudówka z kominem była po prawej burcie. Kadłub (21 przedziałów wodoszczelnych) w którym wewnątrz znajdowały się dwa hangary o równej szerokości 16m. Trzy windy zapewniały kontakt między pokładem sterowym, a hangarami. Start samolotu zapewniały katapulty, dwie z nich znajdowały się w dziobowej części pokładu lotniczego.
Lotniskowiec napędzało 16 kotłów wysokociśnieniowych zgrupowanych po cztery w czterech kotłowniach, każda z nich przekazywała parę do jednego z czterech zespołów turbin, które z kolei napędzały okręt poprzez cztery śruby napędowe. Dzięki temu jego moc to 200000 koni mechanicznych, a prędkość maksymalna to 35 węzłów. Graf Zeppelin był bardzo dobrze opancerzony, burta miała pancerz 100mm, kadłub pod hangarami 50mm, a pokład lotniczy został obłożony dodatkowo 30 mm. Finalnie ukończono 90% statku. W Szczecinie zdemontowano większą część maszyn i uzbrojenia. 24.04.1945 uległ uszkodzeniom przez artylerię polową i został zdobyty przez Rosjan, którzy przetransportowali go do Świnoujścia. W 1947r zapadłą decyzja o odesłaniu go do Leningradu dla celów badawczych. Lotniskowiec Graf Zeppelin zatonął 17.08.1947 podczas holowania na Morzu Bałtyckim.
Wymiary
(wg projektu z 1942 roku)
Wyporność standardowa - 24500 t
Wyporność maksymalna - 33550 t
Długość - 262 m
Szerokość - 31,5 m
Zanurzenie - 8,5 m
Napęd
4 turbiny, 16 kotłów
Moc maszyn - 200000 KM
Prędkość - 35 ktn
Zasięg - 9600 Mm
Załoga - ok. 1920 osób
Uzbrojenie
16 armat kal. 150 mm w układzie 8xII
12 armat uniwersalnych kal. 105 w układzie 6xII
22 działka przeciwlotnicze kal. 37 mm w układzie 11xII
28 działek przeciwlotniczych kal. 20 mm w układzie 28xI
50 samolotów Messerschmit Bf-109 i bombowce nurkujące Junkers Ju-87C Stuka.

OPIS NURKOWY
Wrak dość trudny nawigacyjnie w chwili gdy nurkowanie rozpoczyna się w części pasa startowego. Najlepsze miejsce nurkowe to rufa z licznymi pokładami i detalami do oglądania.

film z nurkowania na Graf Zeppelin ( autor Jerzy Abramowicz ) http://vimeo.com/13490161

źródło: www.balticwrecks.com - Sebastian Popek, Maciej Rułka

Chcesz poprawić opis lub dodać zdjęcie?

Pomóż nam w budowie największej bazy i opisów wraków Morza Bałtyckiego!
Dodaj zdjęcia lub treść lub zobacz współautorów tego opisu

Galeria

Pokaż wszystkie

Wypłynięcia na wrak Graf Zeppelin

Komentarze wraku Graf Zeppelin

Jerzy Abramowicz

Ranking
2013-11-06 11:20
Zakaz GUM nurkowania w promieniu 500 m. powoduje, że może on być uznany za wrak "kultowy".
https://vimeo.com/13490161
http://www.youtube.com/watch?v=Uf3d8L879AE

Dodaj opinię