Brytyjski statek towarowy - węglowiec, bark o wysokiej dzielności morskiej, zwodowany w 1777 roku w Whitby. Zatonął w silnym sztormie 27 września 1785 roku w pobliżu ujścia Piaśnicy, niedaleko miejscowości Dębki, w rejsie ze Sztokholmu, oznaczony jako "Wrak W-32". Kapitan William Hustler (1753-1785) oraz 17 członków załogi poniosło śmierć w katastrofie.
Nasi użytkownicy najczęściej nurkują na następujących wrakach:
Lp. | Wrak | Głębokość |
---|---|---|
1 | Bryza | 21m |
2 | Graf Zeppelin | 87m |
3 | Abille | 47m |
4 | Groźny | 18.5m |
5 | Boelcke | 75m |
Nasi użytkownicy najlepiej ocenili następujące wraki:
Lp. | Wrak | Ocena |
---|---|---|
1 | Franken | |
2 | Graf Zeppelin | |
3 | Terra | |
4 | West Star | |
5 | Goya |
Tę stronę ostatnio zmodyfikowano: 2015-02-20 07:39. Historia zmian
Chcesz poprawić opis lub dodać zdjęcie? Pomóż nam w budowie największej bazy i opisów wraków Morza Bałtyckiego?
Dowiedz się więcej »
Zmień opis | Dodaj zdjęcie |
UWAGA:Wszystkie osoby, które podadzą wartościowe dane lub zdjęcia,
zostaną wypisane na liście osób współtworzących opis tego wraku! Dziękujemy!
54° 50' 15" N , 18° 3' 43" E
2015-02-20 07:39
Głębokość nad wrakiem: 6m
Głębokość przy dnie: 8m
Nurkowanie na tym wraku wymaga specjalnych uprawnień wydawanych organizatorowi nurkowania przez Urząd Morski.
OPIS
Brytyjski statek towarowy - węglowiec, bark o wysokiej dzielności morskiej. Zwodowany w 1777 roku w Whitby. Zatonął w silnym sztormie 27 września 1785 roku w pobliżu ujścia Piaśnicy, niedaleko miejscowości Dębki, w rejsie ze Sztokholmu, oznaczony jako "Wrak W-32". Kapitan William Hustler (1753-1785) oraz 17 członków załogi poniosło śmierć w katastrofie.
Statek zbudowany w stoczni Thomasa Fishburna w Whitby, tej samej, co HM Bark Endeavour (posiadał identyczne wymiary, takielunek i konstrukcję co HM Bark Endeavour), na którym kapitan James Cook odbył pierwszą wyprawę (1768-1771). Nazwany na cześć gen. Guy'a Carletona (1724-1808), służącego w armii angielskiej w Ameryce Północnej w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych po stronie brytyjskiej, m.in. pełniącego funkcję gubernatora Quebec.
Przyczyną zatonięcia 27 września 1785 General Carleton stojącego na kotwicy w pobliżu brzegu przy ujściu Piaśnicy była nagła zmiana pogody i nadejście gwałtownego, bardzo silnego sztormu o sile huraganu, co spowodowało wyrwanie i wleczenie kotwicy lub kotwic i przesunięcie ładunku żelaza.
Wydobyte zabytki, m.in. dzwon okrętowy z napisem "General Carleton of Whitby 1777" umożliwiły natychmiastową identyfikację statku. Ogółem wydobyto przeszło 700 zabytków z XVIII w., m.in. wyposażenie okrętowe przedmiotów codziennego użytku, przyrządów nawigacyjnych, kolekcję roboczej marynarskiej odzieży angielskiej, monet, kolekcja klamerek do obuwia, broni, itp.
OPIS NURKOWY
Wrak statku mocno przysypany piachem. Jego cenne wyposażenie można obejrzeć w Muzeum Morskim w Gdańsku.
Pomóż nam w budowie największej bazy i opisów wraków Morza Bałtyckiego!
Dodaj zdjęcia lub treść lub zobacz współautorów tego opisu