Prom MF Jan Heweliusz zatonął 14 stycznia 1993 roku w czasie rejsu ze Świnoujścia do Ystad podczas niespotykanie silnego sztormu – o sile 12 stopni w skali Beauforta.
Podczas katastrofy zginęło 55 osób, 20 członków załogi i 35 osób (wszyscy pasażerowie). Do dziś nie odnaleziono 10 ciał. Uratowano jedynie 9 członków załogi.
Nasi użytkownicy najczęściej nurkują na następujących wrakach:
Lp. | Wrak | Głębokość |
---|---|---|
1 | Bryza | 21m |
2 | Graf Zeppelin | 87m |
3 | Abille | 47m |
4 | Groźny | 18.5m |
5 | Boelcke | 75m |
Nasi użytkownicy najlepiej ocenili następujące wraki:
Lp. | Wrak | Ocena |
---|---|---|
1 | Franken | |
2 | Graf Zeppelin | |
3 | Terra | |
4 | West Star | |
5 | Goya |
Tę stronę ostatnio zmodyfikowano: 2015-02-20 07:26. Historia zmian
Chcesz poprawić opis lub dodać zdjęcie? Pomóż nam w budowie największej bazy i opisów wraków Morza Bałtyckiego?
Dowiedz się więcej »
Zmień opis | Dodaj zdjęcie |
UWAGA:Wszystkie osoby, które podadzą wartościowe dane lub zdjęcia,
zostaną wypisane na liście osób współtworzących opis tego wraku! Dziękujemy!
54° 36' 28.6" N , 14° 13' 5.8" E
2015-02-20 07:26
Głębokość nad wrakiem: 10m
Głębokość przy dnie: 24m
Nurkowanie na tym wraku wymaga specjalnych uprawnień wydawanych organizatorowi nurkowania przez Urząd Morski.
OPIS
Prom MF Jan Heweliusz zatonął 14 stycznia 1993 roku w czasie rejsu ze Świnoujścia do Ystad podczas niespotykanie silnego sztormu – o sile 12 stopni w skali Beauforta. Przechył rozpoczął się ok. godz. 4:10; o godzinie 4:36 przechył wzrósł do 35°, doszło do odpadania ładunków od pokładów; ostatecznie prom obrócił się do góry dnem o godz. 5:12.
Podczas katastrofy zginęło 55 osób, 20 członków załogi i 35 osób (wszyscy pasażerowie). Do dziś nie odnaleziono 10 ciał. Uratowano jedynie 9 członków załogi.
Prom został zbudowany w 1977 w stoczni Trosvik (Brevik, Norwegia) dla Polskich Linii Oceanicznych; nosił imię gdańskiego astronoma Jana Heweliusza. Wraz z bliźniaczą jednostką MF Mikołaj Kopernik pracował na linii Świnoujście – Ystad przewożąc samochody ciężarowe i towarowe wagony kolejowe.
We wrześniu 1986 na pokładzie jednostki wybuchł groźny pożar (nikt nie ucierpiał). Armator po zdarzeniu wykonał nieodpowiedni remont i zalał spalony pokład betonem, powiększając tym samym problemy ze statecznością (prom miał je od początku ze względu na wadliwie zbudowaną nadbudówkę i system balastowy).
OPIS NURKOWY
Obecnie wrak spoczywa na lewej burcie. na głębokości 24m. Jest dość prostym w nawigacji. Ze względu na przerdzewiałe mocowania ładunku w środku ładowni nie zaleca się jego penetrowania.
Zobacz film z nurkowania na wraku (autor Konrad Dubiel) LINK...
Pomóż nam w budowie największej bazy i opisów wraków Morza Bałtyckiego!
Dodaj zdjęcia lub treść lub zobacz współautorów tego opisu
Jeszcze nikt nie dodał oceny, możesz być pierwszy!